12.29.2010

تاریخ آزمون کاربرد کامپیوتر

تاریخ آزمون کاربرد کامپیوتر در علوم اجتماعی
روز پنجشنبه 9/10/89 ساعت 3 بعد ازظهر
برای کسانی که موفق به حضور در تاریخ فوق نشوند: روز پنجشنبه 30/10/89 ساعت 3 بعد ازظهر

12.28.2010

در سوگ استاد محمد عبدالهی

بیادت آمدیم تا جلسه آخر را در همان روز و همان ساعت هفته ی پیش برگزار کنیم. نیامدی و ما قدر تو را دانستیم. کاش پیش از این دست کم یک بار غیبت داشتی !




در سوگ استاد محمد عبدالهی

چه بنویسم از حال شاگردانی که به قصد کلاس بیایند و معلم شان شتابان پر کشیده باشد به سوی ابدیت.

گفت استاد: مبر درس از یاد
یاد باد آنچه به من گفت استاد
یاد باد آنکه مرا یاد آموخت
آدمى نان خورَد از دولت
یاد هیچ یادم نرود این معنا
که مرا مادر من، نادان زاد
پدرم نیز چو اُستادم دید
گشت از تربیت من آزاد
پس مرا منّت از اُستاد بوَد
که به تعلیم من استاد، اِستاد
هر چه دانست، بیاموخت مرا
غیر یک اصل که ناگفته نهاد
قدر استاد نکو دانستن
حیف، استاد به من یاد نداد


12.18.2010

معرفی کتاب جدید


کتاب فرهنگ آموزش و یادگیری- پژوهشی مردم نگارانه با رویکرد تربیتی- نوشته دکتر محمد رضا سرکار آرانی از سوی انتشارات مدرسه به بازار کتاب عرضه شد.
اثر تازه دکتر محمدرضا سرکار آرانی در بردارنده مجموعه‌ای از مقالات پژوهشی است که می‌کوشد با تأکید بر رویکرد فرهنگی و تربیتی و مبتنی بر روش پژوهشی مردم نگارانه، فرایندگرا، کیفی، و با توجه به وجوه غیر رسمی موثر بر نظام آموزشی، آموزش و یادگیری را در بستر زندگی اجتماعی تجزیه و تحلیل کند و با بهره گیری از رهیافت‌های مطالعات تطبیقی با تاکید بر مقایسه شرق(ژاپن) و غرب (آمریکا)، آموزش، یادگیری و پرورش را در موقعیت فرهنگی و بستر زیست اجتماعی بررسی کرده و آنها را در ارتباط با منابع نیرومند و موثر فرهنگی و اجتماعی موثر بر فرایند آموزش و یادگیری تبیین کند.

رویکرد فرهنگی به آموزش، رهیافتی تازه برای ترویج گفتمان انتقادی در علوم تربیتی به ویژه روش های آموزش و یادگیری، مطالعات برنامه درسی و پژوهش های نظری و عملی این حوزه از دانش بشری است.این رویکرد با ارائه ی چارچوب نظری برای تبین فهم فرهنگی آموزش، یادگیری و برنامه درسی به ترویج عینی انگاره ی "آموزش به مثابه فرهنگ" می پردازد. این اثر کوششی اثربخش در این زمینه است و تلاش می کند درک عمیقی از تفاوت های فرهنگی "آموزش و یادگیری" در ژاپن و آمریکا ارائه دهد.

مطالعه اثر حاضر به کارشناسان برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، مدیران مدارس، معلمان، مدیران، برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران و پژوهشگران بخش‌های مختلف آموزش و پرورش ایران، انسان شناسان فرهنگی، دانشجویان رشته‌های علوم تربیتی، کارشناسان آموزشی، راهنمایان تعلیماتی و اعضاء گروه‌های آموزشی مناطق مختلف آموزش و پرورش کشور که در جست و جوی چشم‌اندازهای تازه و رویکردی اثربخش به نقش و فعالیت‌های آموزشی و تربیتی خود هستند، توصیه می‌شود.

12.01.2010

فراخوان کنفرانس ملی "پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران"

انجمن جامعه‌شناسی ایران با همکاری برخی انجمن‌های علمی و نهادهای دانشگاهی و پژوهشی کشور، به منظور تقویت دانش لازم در مورد الزامات ارتقاء کمی و کیفی پژوهش اجتماعی و فرهنگی در روزهای یکشنبه و دوشنبه 6-5 دی ماه 1389، کنفرانس ملی "پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران" را با تأکید بر "بررسی پیشینه و کارنامه" برگزار می‌کند. این همایش عرصه‌ای را برای بحث و تبادل نظر اصحاب و علاقمندان علوم اجتماعی پیرامون پژوهش اجتماعی و فرهنگی فراهم می‌سازد. بدین وسیله از اساتید، پژوهشگران، دانش‌آموختگان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دعوت می‌شود تا با مشارکت در این کنفرانس و ارائه مقاله در محورهای اعلام شده زیر بر غنای محتوایی آن بیافزایند.
اهداف
ارزیابی دستاوردهای پژوهش اجتماعی و فرهنگی کشور
شناخت راهبردی فرصت‌ها و تهدیدها، نقاط قوت و ضعف، و چالش‌های وضعیت کنونی پژوهش اجتماعی و فرهنگی
گسترش ارتباط گفتمانی در عرصه شاخص های ارزیابی پژوهش اجتماعی و فرهنگی از جمله معیارهای کیفیت و تناسب
گسترش تعاملات بین انجمن های علمی در مورد پژوهش اجتماعی و فرهنگی میان رشته‌ای
گسترش تعامل بین ذینفعان گوناگون در عرصه پژوهش اجتماعی و فرهنگی
محورهای کنفرانس
طرح و معرفی دستاوردهای پژوهش اجتماعی و فرهنگی در قلمروهای تخصصی و در زمینه‌های حرفه‌ای، سیاستی، انتقادی و مردم‌مدار
سیر تاریخی پژوهش اجتماعی و فرهنگی در ایران و چشم انداز تحول روندها در آینده
تحلیل نقش‌های پژوهش اجتماعی و فرهنگی در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، خدمات و مشاوره
جامعه‌شناسی پژوهش اجتماعی و فرهنگی در ایران با محوریت ارتباط با محیط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی
جایگاه پژوهش اجتماعی و فرهنگی و طرح‌های ملی در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های توسعه اجتماعی – اقتصادی
بررسی دستاوردهای نهادهای تحقیقاتی اثرگذار در عرصه پژوهش اجتماعی و فرهنگی
نیازها و اولویت‌های پژوهش اجتماعی و فرهنگی در ایران
معیارهای کیفیت و تناسب در ارزیابی پژوهش اجتماعی و فرهنگی
نقش انجمن‌های علمی در همکاری‌های میان رشته‌ای در پژوهش اجتماعی و فرهنگی
داوری در باب ظرفیت‌ها و تناسب انواع روش‌های کمی، کیفی و تاریخی در پژوهش اجتماعی و فرهنگی ایران
تهدیدها و فرصت‌های دگرگونی سازمان پژوهش اجتماعی و فرهنگی با تأکید بر نقش بخش خصوصی، دولتی و جامعه مدنی
آخرین فرصت ارسال چکیده مقاله‌ها :‏ 15/9/89
چکیده مقالات ارسالی باید حداکثر در 300 کلمه و با 5 کلید واژه تدوین شود. در چکیده‌های مقالات باید نام و نام خانوادگی، دانشگاه یا سازمان محل کار و ایمیل نویسنده یا نویسندگان بیان شود و از حیث محتوایی نیز باید به طور اجمالی به طرح مسأله، مفروضات نظری، روش و مهم‌ترین یافته‌ها اشاره شود.
آدرس پست الکترونیک برای ارسال چکیده و اصل مقالات:
خانم دکتر شیرین احمدنیا، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیات مدیره انجمن جامعه شناسی ایران، دبیر علمی کنفرانس هستند.